Arjen Lubach heeft maandagavond een vliegende start gemaakt met zijn nieuwe programma 'LUBACH' op RTL 4. Ruim 1,2 miljoen kijkers zagen hoe de satiricus minister-president Dick Schoof op de hak nam in een video waarin Schoof als 'Dicktator' jongeren aanmoedigde zich aan te melden bij defensie.
Succesvolle overstap naar commerciële zender
Na jaren bij de publieke omroep maakte Lubach (45) afgelopen november bekend de overstap te maken naar RTL. Hoewel het programma wordt gemaakt door hetzelfde team als zijn voorganger 'De Avondshow', zijn er enkele opvallende verschillen. Kijkers merkten direct het nieuwe decor op, dat door velen als 'hipper' en 'groter' werd bestempeld dan bij zijn NPO-show.
De introductie van reclameblokken was voor sommige fans even wennen, maar dat deed weinig af aan het enthousiasme over de inhoud. Kijkcijferexpert Tina Nijkamp (53) meldde dat de eerste uitzending door meer dan 1,2 miljoen mensen werd bekeken - een droomstart voor de presentator op zijn nieuwe zender.
Schoof-parodie valt in de smaak
Het hoogtepunt van de avond was ongetwijfeld het satirische item over Dick Schoof. In een gemanipuleerde video werd de minister-president neergezet als 'Dicktator' die jongeren op autoritaire wijze probeert te rekruteren voor het Nederlandse leger. De montage en de humoristische benadering van Schoof's leiderschapsstijl zorgden voor hilariteit bij het publiek.
Op sociale media regende het positieve reacties. "Hilarisch grappig!" schreef een enthousiaste kijker op X. Een ander noemde het filmpje over Dick Schoof "nu al legendarisch". De combinatie van scherpe politieke satire met Lubachs kenmerkende humor lijkt ook bij RTL goed aan te slaan.
Uitdagende overstap
De transfer van Lubach naar RTL verliep niet zonder slag of stoot, zoals programmadirecteur Peter van der Vorst eerder al onthulde. Toch lijkt de satiricus zijn draai snel te hebben gevonden. Naast het nieuwe decor heeft Lubach ook afscheid genomen van zijn vertrouwde outfit, wat symbool staat voor zijn nieuwe start bij de commerciële omroep.
Met deze eerste uitzending heeft Lubach bewezen dat zijn formule van scherpe, humoristische maatschappijkritiek ook buiten de NPO werkt. De combinatie van bekende elementen uit zijn eerdere programma's met de nieuwe mogelijkheden die RTL biedt, lijkt een succesformule die zowel oude als nieuwe fans weet te bekoren.