Chinese TikTokkers onthullen: luxemerken als Hermès produceren stiekem in China

Nieuws
dinsdag, 15 april 2025 om 11:31
pexels photo 31564548
Een golf van Chinese TikTok-video's zet de luxe-industrie op zijn kop door te beweren dat dure designertassen van merken als Hermès en Gucci grotendeels in Chinese fabrieken worden gemaakt, terwijl westerse consumenten torenhoge prijzen betalen voor zogenaamde 'Europese ambacht'.

Controverse na verwijderde video over Hermès-productie

De ophef begon toen een TikTok-gebruiker beweerde dat de iconische Birkin-tassen van Hermès in werkelijkheid in Chinese fabrieken worden vervaardigd. Na het viraal gaan van deze video werd het Instagram-account van de maker, Ahmed Eldin, plotseling verwijderd. Volgens Eldin gebeurde dit op verzoek van Hermès zelf, die claimde dat de content inbreuk maakte op hun merkrechten.
Op Twitter deelde Eldin zijn frustratie: "Mijn Instagram-account werd plotseling geschorst zonder waarschuwing vanwege een video over luxe mode uit China. Hermès is de reden dat het permanent verwijderd werd. Ik heb geen toegang meer." Deze actie heeft de discussie alleen maar aangewakkerd over wat luxemerken mogelijk proberen te verbergen.

Hermès ontkent Chinese productie met klem

Het Franse modehuis reageerde snel op de beschuldigingen. In een verklaring aan Newsweek benadrukte Hermès dat hun tassen "uitsluitend in Franse ateliers worden gemaakt door vakbekwame ambachtslieden" in regio's als Ardennen, Lyon en Normandië. Het bedrijf stelde categorisch: "We besteden de productie van onze leren goederen niet uit naar China of enig ander land."
Critici suggereren dat Hermès de waarheid probeert te verhullen, terwijl voorstanders van het merk beweren dat de video mogelijk nepproducten promootte, wat de werkelijke reden voor verwijdering zou zijn.

Meer luxemerken onder vuur op Chinese sociale media

De controverse beperkt zich niet tot Hermès alleen. Een populair TikTok-account genaamd 'senbags2' beweert dat maar liefst 80% van alle luxe handtassen in China wordt geproduceerd. Volgens deze account worden bijna afgewerkte tassen uit Chinese fabrieken gehaald, waarna in Europa alleen nog de verpakking en het logo worden toegevoegd.
In een andere virale video claimt een vertegenwoordiger van een Chinese OEM-fabriek dat zij al meer dan drie decennia producten maken voor topmerken als Gucci, Prada en Louis Vuitton. "Er is niets wat we niet hebben gemaakt; we kennen het vak heel goed," aldus de woordvoerder.

Handelsoorlog als katalysator voor onthullingen

De timing van deze onthullingen is opvallend. Ze vallen samen met Donald Trumps aankondiging van een tijdelijke pauze van negentig dagen voor invoertarieven tussen landen, met uitzondering van China. Voor Chinese producten werden de tarieven juist verhoogd van 84% naar 125%, wat Chinese fabrikanten mogelijk heeft aangezet tot het delen van deze informatie.

Strenge regels voor 'Made in Europe' labels

Luxemerken als Prada, Saint Laurent en Miu Miu beweren dat hun producten voornamelijk in Italië en Frankrijk worden vervaardigd. Zowel in de VS als in de EU gelden strenge regels voor producten die het label 'Made in Italy' of 'Made in France' dragen. De laatste belangrijke productiefase moet plaatsvinden in het land van herkomst om deze aanduiding te mogen gebruiken.
Deze regelgeving maakt het volgens experts onwaarschijnlijk dat de volledige productie van iconische handtassen elders plaatsvindt. Toch blijft de vraag in hoeverre onderdelen of halffabricaten uit China komen, voordat ze in Europa worden afgewerkt.
De onthullingen op TikTok hebben consumenten aan het denken gezet over de werkelijke herkomst van hun dure merkartikelen en de vraag of de hoge prijzen wel gerechtvaardigd zijn als een aanzienlijk deel van de productie in Chinese fabrieken plaatsvindt.