Chinese fabrikanten gebruiken TikTok om te onthullen dat zij dezelfde producten maken als bekende luxemerken, maar voor een fractie van de prijs. In virale video's tonen ze productieprocessen die volgens hen identiek zijn aan die van merken als Hermès en Louis Vuitton.
Chinese fabrikanten doorbreken het luxe-mysterie
Een groeiend aantal Chinese fabrikanten deelt op TikTok beelden van hun productieprocessen waarbij ze beweren jarenlang te hebben gewerkt voor internationale luxemerken. In deze video's stellen ze dat de dure tassen en accessoires die voor duizenden euro's over de toonbank gaan, in werkelijkheid in dezelfde Chinese fabrieken worden vervaardigd als goedkopere alternatieven.
"Wij maken dezelfde kwaliteit voor een eerlijke prijs," is een veelgehoorde uitspraak in deze video's. Fabrikanten tonen materialen, productietechnieken en afwerkingsdetails die volgens hen identiek zijn aan die van de grote modehuizen, maar zonder de astronomische prijskaartjes.
Luxemerken ontkennen Chinese productie
Hermès heeft inmiddels gereageerd op deze beweringen en ontkent stellig dat hun iconische tassen in China worden geproduceerd. Volgens het Franse modehuis worden al hun tassen uitsluitend vervaardigd door gespecialiseerde ambachtslieden in Franse ateliers, conform strenge kwaliteitsnormen die het merk al generaties lang hanteert.
De controverse raakt aan een gevoelig punt in de luxe-industrie. Volgens branchekenners kunnen de productiekosten van een designertas slechts een fractie bedragen van de uiteindelijke verkoopprijs. Een Birkin-tas van Hermès kost naar schatting ongeveer 1.400 dollar om te produceren, maar wordt verkocht voor tienduizenden dollars.
Het 'Made in'-debat
De TikTok-video's hebben ook een discussie aangewakkerd over de regelgeving rond herkomstaanduidingen. In Europa gelden strenge regels voor labels als 'Made in France' of 'Made in Italy'. Sommige Chinese fabrikanten suggereren dat bepaalde luxeartikelen grotendeels in China worden vervaardigd, om vervolgens in Europa te worden afgewerkt zodat ze alsnog een Europees herkomstlabel kunnen dragen.
Deze onthullingen komen op een moment dat Chinese ontwerpers en merken zelf steeds nadrukkelijker aanwezig zijn op de internationale modemarkt. Zij positioneren zich steeds vaker als kwalitatief hoogwaardige alternatieven voor westerse luxemerken, waarbij ze hun eigen vakmanschap en eerlijkere prijsstelling benadrukken.
Veranderende consumentenperceptie
De virale TikTok-video's lijken effect te hebben op de perceptie van consumenten. In commentaren onder de video's uiten veel gebruikers hun verbazing en soms verontwaardiging over de prijsverschillen. "Al die tijd betaalden we voor marketing en niet voor kwaliteit," is een veelvoorkomende reactie. Of deze online beweging daadwerkelijk invloed zal hebben op de verkoopcijfers van luxemerken, moet nog blijken.