De speciale D-chocoladeletters van Tony's Chocolonely, uitgebracht ter nagedachtenis aan Dieuwertje Blok, zijn binnen korte tijd volledig uitverkocht. De volledige opbrengst van 10.000 euro gaat naar KWF Kankerbestrijding, de organisatie die strijdt tegen de ziekte waaraan de geliefde Sinterklaasjournaal-presentatrice afgelopen zondag overleed.
"Helaas is het trieste nieuws naar buiten gekomen dat Dieuwertje Blok overleden is aan de gevolgen van kanker", staat vermeld bij de inmiddels uitverkochte chocoladeletter. De tekst eert Blok als iemand die "stond voor verbinding wanneer dat niet altijd even makkelijk was" en die het Sinterklaasfeest toegankelijk wilde maken voor iedereen.
Het idee voor deze bijzondere actie kwam niet van Tony's Chocolonely zelf, maar van illustrator Björn Remmerswaal, die het voorstel op LinkedIn plaatste. "Echt geweldig dat ze dit doen", vertelde hij aan RTL Nieuws nadat het chocolademerk zijn suggestie had opgepakt.
De enorme vraag naar de speciale chocoladeletters toont aan hoezeer Dieuwertje Blok geliefd was bij het Nederlandse publiek. Als jarenlang gezicht van het Sinterklaasjournaal was zij voor veel kinderen en ouders onlosmakelijk verbonden met de decembermaand.
Blok overleed zondagavond op 67-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Het nieuws maakte veel los in Nederland, waar ze naast haar werk voor het Sinterklaasjournaal ook bekend was van andere programma's zoals Klokhuis en NOS Jeugdjournaal.
De donatie van 10.000 euro aan KWF Kankerbestrijding zal worden gebruikt voor onderzoek naar kanker en ondersteuning van patiënten. Tony's Chocolonely, dat bekend staat om zijn missie voor 100% slaafvrije chocolade, toont met deze actie ook maatschappelijke betrokkenheid op andere vlakken.