Treinreizen verlopen niet altijd volgens plan, maar wat veel reizigers niet weten is dat ze bij vertragingen en andere problemen vaak recht hebben op compensatie van de NS. Jaarlijks blijft er zelfs 20 miljoen euro aan niet-teruggevorderd geld liggen.
Vertraging: zo krijg je je geld terug
Wanneer je trein vertraagd is, kun je in veel gevallen een vergoeding aanvragen. Bij reguliere NS-treinen heb je recht op compensatie vanaf 30 minuten vertraging. Reis je met de hogesnelheidslijn (Intercity Direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda)? Dan kun je al vanaf 15 minuten vertraging aanspraak maken op een vergoeding.
De hoogte van je compensatie hangt af van de duur van de vertraging en je type vervoerbewijs. Bij een uur of meer vertraging krijg je vaak de volledige ritprijs terug. Bij kortere vertragingen ontvang je een gedeeltelijke vergoeding. Let wel: je krijgt geen compensatie als je reiskosten lager zijn dan 2,30 euro, als de langere reistijd vooraf was aangekondigd, als een andere vervoerder de vertraging veroorzaakte, of bij 'bijzondere gevallen van overmacht' zoals een landelijke stroomstoring.
Belangrijk om te weten: je kunt je aanvraag pas 24 uur na je reis indienen en hebt hiervoor maximaal drie maanden de tijd. Dit kan eenvoudig via Mijn NS of met een online formulier.
Gestrande trein of onverwacht uitstappen
Een nachtmerrie voor veel reizigers: de trein stopt ermee of je moet op een andere halte dan gepland uitstappen. In deze situaties vergoedt NS de kosten van de rit tot het punt waar de trein strandde. Dit biedt tenminste enige financiële compensatie voor het ongemak.
Problemen met je OV-chipkaart
Je OV-chipkaart vergeten terwijl je een abonnement hebt? Of per ongeluk met je betaalpas ingecheckt in plaats van met je kaart met NS-abonnement? Ook dan kun je de extra kosten terugvragen, mits je abonnement op dat moment geldig en geactiveerd was. Dit kan tot één maand na de reisdatum, met een maximum van drie keer per kalenderjaar.
Voor NS-Business Card-gebruikers geldt een ruimere termijn van 90 dagen, maar ook hier met een limiet van drie keer per jaar.
Kwijtgeraakte of gestolen OV-chipkaart
Ben je je OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement kwijt of is deze gestolen? Blokkeer de kaart zo snel mogelijk en vraag een nieuwe aan. In de tussentijd kun je met een Tijdelijk Reisrecht, verkrijgbaar bij een NS-servicebalie of via de Klantenservice, gewoon blijven reizen.
Heb je een NS-Business Card? Dan kun je gemaakte reiskosten terugvragen door een vervangend vervoerbewijs te gebruiken. Bezitters van een Intercity direct Altijd Toeslagvrij-abonnement kunnen ook de kosten van de Intercity direct-toeslagen declareren die ze tijdens het wachten moeten kopen.
Studentenreisproduct vergeten of gestolen
Studenten met een verloren studentenreisproduct kunnen hun kosten tot een maand na de reis terugvragen, maar dit kan slechts één keer per kalenderjaar. Een alternatief is het aanvragen van een tijdelijk studentenreisproduct, waarmee je meestal binnen een uur weer verder kunt reizen.
Vergeten in- of uit te checken
Vergeten uit te checken met je OV-chipkaart of betaalpas? Dat kun je binnen 6 dagen corrigeren via OVpay. Ga naar je reisoverzicht, zoek je reis op met je NLOV-referentienummer, vul het ontbrekende eindstation in, en vraag je geld terug.
Het loont dus zeker de moeite om uit te zoeken of je recht hebt op compensatie na een vervelende treinreis. Zoals Daan en Michel ontdekten, blijft er jaarlijks maar liefst 20 miljoen euro aan compensatie liggen die reizigers niet terugvorderen van de NS. Dat is geld waar je als reiziger recht op hebt, dus laat het niet liggen.