ISU-voorzitter Kim zoekt vernieuwing: Jake Paul als sleutel tot jonger schaatspubliek

Nieuws
zaterdag, 15 maart 2025 om 15:08
uc

De Internationale Schaatsunie (ISU) ziet in Jake Paul, de bekende partner van topschaatsster Jutta Leerdam, een waardevolle adviseur om een jonger publiek aan te trekken. Voorzitter Jae-youl Kim benadrukte tijdens een recente persbijeenkomst het belang van vernieuwing binnen de schaatssport.

Schaatsbond reikt hand uit naar sociale media-fenomeen

"Jake is allereerst een schaatsliefhebber," verklaarde de Zuid-Koreaanse ISU-voorzitter Kim tijdens een rondetafelgesprek in het Noorse Hamar. De schaatsbond nodigde de Amerikaanse influencer speciaal uit voor de WK afstanden en hoopt van zijn expertise te profiteren.

De uitnodiging aan Paul past binnen een bredere strategie van de internationale schaatsbond. "We willen graag met hem in gesprek over hoe we potentiële fans kunnen bereiken, vooral jonge mensen waar we momenteel weinig connectie mee hebben," legde Kim uit. "Hij heeft een unieke manier om de jonge generatie aan te spreken, precies de doelgroep die wij ook willen bereiken."

Onderdeel van ambitieus toekomstplan

De toenadering tot Jake Paul is geen geïsoleerd initiatief maar maakt deel uit van het strategische 'Vision 2030'-plan van de ISU. "We onderzoeken alle mogelijkheden om het potentieel van onze sport te benutten en een nieuwe, jongere generatie aan te trekken," aldus voorzitter Kim. "Dit is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het schaatsen."

Jutta Leerdam, die een relatie heeft met de Amerikaanse social media-ster, bevestigde eerder al dat de schaatsbond haar partner had benaderd. De Nederlandse topschaatsster ziet de meerwaarde van deze samenwerking: "Ze kunnen zeker iets van hem leren," merkte ze op, verwijzend naar hoe Paul miljoenen kijkers wist te trekken voor zijn bokswedstrijd tegen Mike Tyson.

Vernieuwing noodzakelijk voor toekomst schaatssport

Leerdam onderstreepte het belang van vernieuwing binnen haar sport: "Het is goed voor het schaatsen. Want de sport moet ook door." De ISU lijkt met deze stap te erkennen dat traditionele sportbonden kunnen leren van moderne influencers als het gaat om het bereiken en boeien van een jonger publiek.

De samenwerking tussen de gevestigde schaatswereld en een controversiële maar succesvolle figuur als Jake Paul markeert een interessante ontwikkeling in de sportmarketing. Het illustreert hoe traditionele sporten nieuwe wegen zoeken om relevant te blijven in een snel veranderend medialandschap.