Ontmaskerd: De meest opvallende 1 aprilgrappen van dit jaar

Nieuws
zondag, 30 maart 2025 om 12:34
pexels photo 1640777

Bedrijven hebben hun creatieve marketingteams weer aan het werk gezet voor de jaarlijkse traditie van 1 april. Van alcoholvrije wijnthee tot zelfrijdende winkelmandjes - deze grappen zijn doorzichtig maar vermakelijk, en wij hebben ze alvast voor je ontmaskerd.

Wijnliefhebbers opgelet: Chardon-Tea komt eraan (maar niet echt)

Gall & Gall pakt dit jaar uit met een innovatie die wijnliefhebbers zou moeten aanspreken: Chardon-Tea. Deze alcoholvrije thee zou volgens het uitgebreide persbericht op hun website de authentieke smaak van Chardonnay perfect nabootsen. "Dankzij een uniek droogproces waarbij ingedroogde druiven, kruiden en specerijen worden gecombineerd, blijven de fruitige tonen en subtiele houtachtige aroma's perfect behouden," beweert het bedrijf.

De reacties op sociale media laten zien dat weinig mensen erin trappen. De timing - beschikbaar vanaf dinsdag 2 april - maakt het natuurlijk extra verdacht.

Culinaire vernieuwingen die nooit zullen bestaan

Supermarktketen Jumbo probeert klanten te verleiden met de zogenaamde 'Croiket' - een kruising tussen een croissant en een kroket. In een speciaal geproduceerde video demonstreert kok Ton hoe hij ragout bereidt en vervolgens een croissant in de frituur gooit. Na eerdere food-hypes zoals de sushisandwich en de Dubareep zou dit de volgende sensatie moeten worden, maar uiteraard blijft het bij een grap.

Ook Vomar doet een poging met de aankondiging van wasbaar toiletpapier dat vanaf dinsdag in de schappen zou liggen. "Een milieuvriendelijk alternatief dat niet alleen goed is voor de planeet, maar ook voor je portemonnee," aldus de supermarkt in hun bericht.

Technologische 'innovaties' die niemand gelooft

Lidl presenteert de 'E-mand', een winkelmandje zonder hengels dat zelfstandig achter de klant aan zou rijden na activatie via de Lidl Plus-app. "Het E-Mandje helpt je een handje, want geen gesjouw meer: gewoon ontspannen winkelen!" Een leuke gedachte, maar voorlopig blijven we zelf onze mandjes dragen.

Tankstation BP gaat nog een stap verder met de aankondiging van 'geurbelevingstanken'. "Altijd al willen tanken in een tropische kokosgeur, versgemaaid gras, of verse koffie? Vanaf het voorjaar kan het!" Een creatief idee, maar niemand trapt erin.

Oplossingen voor alledaagse ergernissen (die helaas niet komen)

AFAS Live pakt een herkenbaar concertprobleem aan met hun aangekondigde lengte-indelingen bij staande shows. Volgens hun Instagram-bericht zouden kortere bezoekers voortaan vooraan staan, terwijl langere mensen achteraan worden geplaatst. Ze voegden zelfs verzonnen reacties toe, zoals die van de 1,64 meter lange Amir: "De sfeer in het 'onder-1.70-vak' zal onbeschrijfelijk zijn. Mensen kijken elkaar straks aan met een blik van: dit is óns moment."

Zeeman speelt in op klimaatbewustzijn met de aankondiging dat in alle winkels om 16:00 uur de lampen uitgaan. CEO Erik-Jan Mares werd zelfs ingezet om deze 'maatregel' in een video toe te lichten: "Goed voor het klimaat, en goed voor de portemonnee."

Wanneer de grap mislukt

Niet alle 1 aprilgrappen verlopen volgens plan. Lipton Ice Tea moest hun grap vroegtijdig onthullen nadat hun aankondiging dat de perzik-smaak zou verdwijnen tot grote ophef leidde. Het nieuws werd zelfs opgepikt door internationale media zoals The Independent, waar fans reageerden dat 'hun zomer was verpest'. Het bedrijf gaf snel toe dat het om een 1 aprilgrap ging.

Videoland houdt vast aan hun traditie van jaarlijkse grappen. Na eerdere oproepen voor figuranten die lijk wilden spelen in Mocro Maffia en baasjes voor B&B Vol Dieren, zoeken ze dit jaar een nieuwe vrouw voor Paradise Hotel-winnaar Sjorleone in een fictief programma genaamd 'De Bachorleone'.

Met deze voorkennis kun je de komende dagen met een gerust hart door je tijdlijn scrollen, wetende dat je niet in deze doorzichtige marketinggrappen zult trappen.