Peter Gillis verkoopt Nederlandse vakantieparken na jarenlange juridische strijd

Nieuws
woensdag, 26 maart 2025 om 18:19
uc
Realityster en ondernemer Peter Gillis heeft besloten zijn Nederlandse vakantieparkenimperium volledig te verkopen. Na bijna vier decennia in de recreatiesector en aanhoudende problemen met vergunningen, belastingzaken en gemeentelijke conflicten, zet de 'Massa is Kassa'-ster een punt achter zijn Nederlandse activiteiten.

Afscheid van een vakantieparkenimperium

Na 37 jaar in de Nederlandse recreatiesector heeft Peter Gillis een ingrijpende beslissing genomen. De ondernemer heeft zijn negen vakantieparken in Nederland verkocht, waarmee een einde komt aan de aanwezigheid van de Oostappen Groep in het Nederlandse recreatielandschap. In een verklaring gaf Gillis aan dat hij geen andere uitweg meer zag door de aanhoudende problemen.
"Het was simpelweg niet langer vol te houden," verklaarde de ondernemer, die de afgelopen jaren onder een vergrootglas lag. De combinatie van vergunningsproblemen, klachten over leefomstandigheden op zijn parken en lopende belastingonderzoeken maakte zijn positie steeds moeilijker.

Van familiebedrijf naar mediafenomeen

Wat in 1986 begon met de aankoop van vakantiepark Prinsenmeer, groeide uit tot een bekende speler in de Nederlandse budgetvakantiemarkt. De Oostappen Groep richtte zich jarenlang op betaalbare vakanties voor gezinnen met een kleinere portemonnee. Door zijn deelname aan de realityserie 'Massa is Kassa' werd Gillis bovendien een bekende Nederlander.
Voor de ondernemer en zijn familie is het afscheid emotioneel. "We hebben ons hele leven in deze parken gestoken. Het was onze trots," aldus Gillis. Toch overheerst bij hem ook een gevoel van opluchting nu de constante druk van juridische procedures afneemt.

Mysterieuze nieuwe eigenaar belooft baanbehoud

Over de identiteit van de nieuwe eigenaar wordt nog geheimzinnig gedaan. Ingewijden omschrijven de koper als "een serieuze partij" met ambitieuze plannen voor de toekomst van de parken. Wat wel vaststaat is dat het huidige personeel mag blijven, een geruststelling voor de vele medewerkers die jarenlang voor de Oostappen Groep werkten.
Volgens bronnen dicht bij de transactie zal de nieuwe eigenaar investeren in renovaties en modernisering van de accommodaties. Vaste gasten houden echter hun hart vast voor mogelijke prijsstijgingen, die het einde zouden kunnen betekenen van de betaalbaarheid waar de parken om bekend stonden.

Juridische nasleep blijft Gillis achtervolgen

Ondanks de verkoop van zijn Nederlandse vakantieparken is Gillis nog niet verlost van al zijn zorgen. Er lopen nog diverse juridische procedures, waaronder onderzoeken naar belastingkwesties en vergunningsovertredingen. De ondernemer blijft echter strijdvaardig: "Ik ben een vechter en geef niet op. Dit is geen einde, maar een nieuw begin."

Internationale ambities voor de toekomst

Met het hoofdstuk Nederland afgesloten, richt Gillis zijn blik nu op het buitenland. Hij heeft al activiteiten in België en overweegt uitbreiding naar populaire vakantiebestemmingen in Zuid-Europa, zoals Spanje en Portugal. Ook in de entertainmentwereld heeft hij mogelijk nog plannen; er gaan geruchten over een nieuwe televisieshow waarin zijn internationale ondernemingen centraal zouden staan.
"Ik heb nog talloze ideeën," benadrukt Gillis. "Het einde van de Oostappen Groep in Nederland betekent zeker niet het einde van mijn ondernemerscarrière."

Gemengde reacties in de recreatiesector

De verkoop van de Oostappen-parken zorgt voor beweging in de Nederlandse recreatiebranche. Marktexperts verwachten dat andere aanbieders zullen proberen het gat te vullen dat Gillis achterlaat in het budgetsegment. Dit kan leiden tot verhoogde concurrentie, betere dienstverlening en mogelijk zelfs prijsacties om klanten te winnen.
Vaste bezoekers van de parken reageren verdeeld op het nieuws. Sommigen betreuren het vertrek van de karakteristieke Gillis-formule, terwijl anderen hopen op kwaliteitsverbeteringen onder de nieuwe eigenaar. De grote vraag blijft of de kenmerkende gemoedelijke sfeer behouden zal blijven, juist dat aspect trok veel gasten jaar na jaar terug.