Schokkend incident in China: Tieners urineren in hotpot-bouillon, duizenden klanten krijgen vergoeding

Nieuws
donderdag, 13 maart 2025 om 20:09
fireman firefighter rubble 9 11 70573

Een Chinees hotpot-restaurant heeft ruim 4.000 klanten financieel gecompenseerd nadat twee dronken tieners in februari in de bouillon hadden geürineerd. De restaurantketen Haidilao kon niet garanderen dat de besmette pan niet opnieuw was gebruikt voordat het incident aan het licht kwam.

Dronken tieners veroorzaken ophef in populair restaurant

Het voorval, dat zich eind februari afspeelde in een vestiging van de bekende Chinese restaurantketen Haidilao, kwam aan het licht toen beelden van de plaspartij op sociale media verschenen. De twee 17-jarige jongens, die volgens politierapporten onder invloed van alcohol waren, besloten hun blaas te legen in een pan met bouillon die wordt gebruikt voor hotpot-gerechten.

Bij hotpot, een populaire Chinese eetmethode, koken gasten zelf hun rauwe ingrediënten zoals vlees en groenten in een kokende bouillon die centraal op tafel staat. De jongens werden kort na het incident gearresteerd door de lokale autoriteiten.

Grootschalige compensatie voor gedupeerde gasten

Hoewel er geen concrete aanwijzingen zijn dat klanten daadwerkelijk uit de besmette bouillon hebben gegeten, heeft Haidilao besloten tot een royale compensatieregeling. De keten werd pas dagen na het incident geïnformeerd en kon daardoor niet direct ingrijpen.

Alle gasten die tussen 24 februari en 8 maart in het betreffende restaurant hebben gegeten, ontvangen een vergoeding die tienmaal hoger is dan hun oorspronkelijke uitgave. In totaal gaat het om meer dan 4.000 bezoekers die worden gecompenseerd.

Hygiënemaatregelen aangescherpt

De restaurantketen heeft in een verklaring aangegeven dat alle hotpot-pannen in de getroffen vestiging worden vervangen. Daarnaast worden alle overige kookgerei en keukenmaterialen grondig gedesinfecteerd om de voedselveiligheid te waarborgen.

"Wij begrijpen volledig dat de schade die dit incident aan onze klanten heeft toegebracht op geen enkele wijze volledig kan worden gecompenseerd," verklaarde het management van Haidilao. "Desondanks zullen wij ons uiterste best doen om onze verantwoordelijkheid te nemen en het vertrouwen van onze gasten te herstellen."

Sociale media-ophef leidt tot snelle actie

Het incident kreeg veel aandacht op Chinese sociale mediaplatforms, wat de druk op de restaurantketen vergrootte om adequaat te reageren. Voedselveiligheidsincidenten worden in China zeer serieus genomen, zeker bij grote ketens die een reputatie hebben hoog te houden.

Experts op het gebied van crisismanagement prijzen de transparante aanpak van Haidilao, hoewel sommigen zich afvragen of de compensatie voldoende is om het geschonden vertrouwen volledig te herstellen. De zaak onderstreept het belang van strikte hygiëneprotocollen en adequaat toezicht in de horecasector.