Het 25e seizoen van Wie is de Mol? heeft een verrassende ontknoping gekregen met een historisch lage pot van slechts 8.055 euro. Stijn de Vries, die door zijn medekandidaten als mol werd gekozen, bleek uitzonderlijk succesvol in het saboteren van opdrachten.
Voor het eerst in de geschiedenis van het populaire AVROTROS-programma werd de mol door de deelnemers zelf gekozen. Aan het begin van het seizoen maakten alle kandidaten een test met één cruciale vraag: Wie is de Mol? Stijn de Vries werd door niemand genoemd en kreeg daardoor automatisch de rol toebedeeld.
"Sorry voor het liegen," reageerde De Vries direct na de bekendmaking. Hij voegde toe dat mol zijn "iets is wat je je ergste vijand niet toewenst, maar na een nacht niet slapen dacht ik: 'Let's go!'"
Presentatrice Roos Moggré en actrice Maaike Martens bereikten samen met De Vries de finale in Cambodja. Uiteindelijk was het Moggré die De Vries correct identificeerde als mol en daarmee het spel won. Opvallend genoeg werd Moggré zelf ook vaak verdacht door andere deelnemers.
"Vrienden en familie vinden altijd dat ik veel te laconiek in spelletjes sta en er nooit echt zin in heb," vertelde Moggré na haar overwinning. "Dus ik dacht: 'Als ik dan dit spel der spellen ga spelen, dan ga ik er ook vol in'. Ik heb allemaal afleveringen terug zitten kijken en toen kwamen er twee dingen uit: zo lang mogelijk spreiden en verwarring creëren."
Met 8.055 euro is de pot van dit seizoen de laagste in de 25-jarige geschiedenis van het programma. Dit onderstreept de effectiviteit van De Vries als saboteur. "Liefste medekandidaten," sloot hij af tijdens de finale, "jullie kunnen me een beetje haten of van alles van me vinden. Maar uiteindelijk hebben jullie mij gekozen. Sorry not sorry."
Het 25e seizoen van Wie is de Mol? vond plaats in Cambodja. Naast de drie finalisten deden ook presentatrice Sophie Frankenmolen, theatermaker Nora Akachar, presentator Sam Hagens, presentatrice Bridget Maasland, oud-commando Ray Klaassens, presentator Gabriel Martina en acteur Teun Luijkx mee aan deze jubileumeditie.
Uit eerder onderzoek blijkt dat landen waar het programma wordt opgenomen vaak profiteren van extra toerisme. Zo laat Albanië, waar het programma in 2022 werd opgenomen, een sterke groei zien in het aantal boekingen van Nederlandse toeristen.